Het is tegenwoordig zeer eenvoudig om een Dynamics 365 Online omgeving te verkrijgen. Met een paar muisklikken wordt een omgeving aangevraagd en ingeschakeld. Je kunt er direct mee aan de slag. Microsoft biedt een aantal standaard Applicaties die invulling geven aan een aantal veelgebruikte processen. Dit zijn o.a. Sales, Customer Service, Financials en Field Service. Op de Microsoft website is een volledige lijst te vinden.

Maar, in de meeste gevallen is deze standaard inrichting onvoldoende voor een organisatie. Er zijn specifieke requirements voor de applicatie; er is bepaalde informatie die vastgelegd moet worden en de processen zijn toch net wat anders dan dat Microsoft bedacht heeft. Dus, in de meeste gevallen dient de applicatie aangepast te worden. Voordat er direct begonnen wordt met het aanpassen van de applicatie, is het verstandig om goed na te denken over deze aanpassingen om te voorkomen dat de aanpassingen uiteindelijk niet leiden tot het gewenste resultaat, of zelfs averechts werken. Er zijn vaak meerdere wegen die naar Rome leiden. Dus hoe kunnen de requirements het best worden ingevuld in Dynamics? En waarom?

Consultancy

Door mijn jarenlange ervaring met het werken van Dynamics 365 in verschillende branches, bij verschillende organisaties in vele verschillende situaties, kan ik helpen bij het beantwoorden van de hierboven gestelde vragen. Ik ken de applicatie zeer goed en weet daardoor wat er technisch mogelijk is en wat niet. Daarnaast kan ik door mijn ervaring goed advies geven over wat wel en wat misschien niet verstandig is om te doen. En misschien zijn er wel zeer goede redenen om niet de applicatie maar juist de processen of manier van werken aan te passen!

Configuratie

Als er dan uiteindelijk is vastgesteld welke aanpassingen nodig zijn, kan er worden begonnen met het configureren van Dynamics 365. In eerste instantie is het niet nodig om hiervoor te programmeren. Dankzij een beheerders-interface, is het mogelijk om op een gebruiksvriendelijke manier aanpassingen te doen. Daarom hebben we het vaak ook over configureren in plaats van ontwikkelen. Er kunnen eenvoudige aanpassingen gedaan worden, zoals het toevoegen van extra invul-velden, maar ook uitgebreide aanpassingen, zoals het uitbreiden van het datamodel door het toevoegen van nieuwe entiteiten en relaties. Ook zijn er uiteenlopende mogelijkheden om bedrijfslogica te configureren d.m.v. workflows en bedrijfsregels. In het geval dat de grenzen van de configuratiemogelijkheden worden bereikt, kunnen er maatwerk componenten ontwikkeld worden.

Meer vragen of benieuwd of ik uw organisatie verder kan helpen met Dynamics 365? Neem contact me me op!